• Övningar med träningsband
  • träningsband med handtag

Artiklar om träningsband

Allt du behöver veta om träning med gummiband

Att träna med gummiband är ett bra sätt att bygga upp stabilitet i muskler och leder vilket minskar risk för skador och dylikt. Tack vare att träningsbanden är elastiska så kan man själv justera motståndet i övningarna genom att välja hur spänt bandet ska vara från utgångspunkten av övningen. Detta gör att man kan använda banden för att träna hela kroppen.

En stor fördel med träningsgummiband är att de inte tar så mycket plats vilket passar perfekt för dig som är på resande fot, eller tränar på platser med begränsat utrymme. Detta gör att du slipper packa ner vikter och andra träningsredskap utan du kan träna hela kroppen med hjälp av träningsbanden.

Det finns en uppsjö av olika övningar man kan göra med träningsband och oftast används de som ett hjälpmedel för att arbeta med sin egen kroppsvikt, men de kan även användas för att isolera mindre muskelgrupper som till exempel biceps och axlar. För att underlätta för dig som söker efter inspiration till din träning med gummiband har vi skapat en sida där du kan läser och se videos på populära övningar med träningsgummiband.

 

Köpguide - Så hittar du rätt träningsband för din träning

Det finns massor med olika träningsgummiband att välja mellan och det kan var svårt att veta vilket typ av band man ska köpa. Det första vi rekommenderar är att bestämma sig för vad man ska använda träningsbanden till, är det till stretching, rehabilitering eller styrketräning?

När man väl bestämt sig vad målet med träningsbanden är, är nästa steg att välja träningsform. Det finns som sagt många olika typer av träningsband med de tre vanligaste är klassiska rehab-band, TRX band samt Mini Bands. Trots att banden fungerar på liknande sätt har alla banden unika egenskaper och passar bra för olika ändamål. Rehab-banden är väldigt bra när man ska arbeta med låg belastning som till exempel när man vill bygga upp en muskel efter en skada eller använda för redskap för att värma upp muskeln inför en match eller tävling.  Rehab-banden passar även utmärkt att använda för att stretcha ut muskeln.

TRX banden, som är en typ av band med handtag passar oftast bäst som redskap när man vill jobba med sin egen kroppsvikt, eftersom banden är oelastiska kan man hänga i dom på ett sätt som är svårt att göra med de elastiska banden.

På senare tid har det även blivit väldigt populärt med så kallade loop bands, eller mini bands som de också kallas. Det är en mindre typ av träningsgummiband som sitter ihop vilket möjliggör att man kan trä bandet kring fötter anklar eller knän för att jobba med mer isolerade muskelgrupper.